International Lutoslawski Youth Orchestra

W ubiegłym miesiącu byłem w Szczecinie jako tutor grupy puzonów i tuby ILYO (International Lutosławski Youth Orchestra). Orkiestra jest częścią projektu zainicjowanego w 2013 roku. Głównym celem tego projektu jest odkrycie twórczości Witolda Lutosławskiego przez młodych muzyków pochodzących z Polski, tak jak innych państw europejskich.

Projekt trwa tydzień. W tegorocznej edycji były wykonane: czwarta symfonia Witolda Lutosławskiego, drugi koncert fortepianowy Fryderyka Chopina i Tańce z Galanty Zoltana Kodaly’ego. Przez tydzień skupiliśmy się na tych utworach w próbach sekcyjnych. Też mieliśmy czas, żeby grać ćwiczenia, które miały na celu poznanie i rozwijanie różnych technik orkiestrowych. Te techniki orkiestrowe pozwalają m.in. wzmocnić intonację, artykulację, poczucie rytmu i właściwego balansu.

Pierwszy koncert z dwóch odbywał się w Szczecinie pod batutą dyrygenta Rune’a Bergmanna. Koncert był wspaniały: cała orkiestra wykonała utwory pełną energii. Dbałość o szczegóły i zdolność młodych muzyków zrobiły na mnie wrażenie, że byłem przed profesjonalną orkiestrą.

Cieszę się, że takie projekty odbywają się w Polsce. Jestem przekonany, że jeżeli naprawdę zależy młodym muzykom na karierze muzyków orkiestrowych, to muszą zgłosić się do tego projektu.

ILYO
ILYO 2018 – Eryk Mencner, Mikołaj Petryczenko, Iza Dadasiewicz, Michał Maciuszek

El mes pasado fui invitado a Szczecin como profesor del grupo de trombones y tuba de la ILYO (International Lutosławski Youth Orchestra). La orquesta es parte de un proyecto iniciado en 2013. El objetivo principal del proyecto es el descubrimiento e interpretación de la obra de Witold Lutoslawski por parte de los participantes de la orquesta, los cuales proceden de Polonia y otros países de Europa.

El proyecto dura una semana.  En la edición de este año se interpretó la cuarta sinfonía de Witold Lutoslawski, el segundo concierto para piano de Frederic Chopin y las Danzas de Galanta de Zoltan Kodaly. Durante la semana nos concentramos en estas obras. Sin embargo, también tuvimos tiempo para tocar ejercicios que ayudan al desarrollo de técnicas orquestales útiles que permiten fortalecer la afinación, la articulación, el ritmo y un buen equilibrio dinámico de la sección.

El primer concierto de dos fue en Szczecin bajo la dirección del maestro Rune Bergmann. El concierto fue genial: la orquesta interpretó el repertorio enérgicamente. Tuve la sensación de estar frente a una orquesta profesional gracias a la atención a los detalles y la gran habilidad mostrada por los músicos.

Me alegra que exista este tipo de iniciativas en Polonia. Todos los músicos jóvenes serios que piensen dedicarse profesionalmente a tocar en una orquesta sinfónica, deberían participar en este tipo de proyectos. 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.